Tuesday, August 21, 2007

Khasiat Makanan Dalam Islam

Bawang Putih
Bawang putih juga elok untuk memanaskan badan. Khasiatnya membuang angin dan menggalakkan pengeluaran air mani. Minyaknya digunakan untuk merawat gigitan serangga.

Jintan Manis
Jintan manis banyak khasiatnya. Ia melegakan kesakitan dalam badan, melancarkan aliran keluar haid, membanyakkan susu dan membuang gas dalam usus. Boleh digunakan dalam bentuk serbuk dan disapu di sekeliling mata bagi menguatkan pandangan mata.

Epal
Epal masam lebih sejuk daripada yang manis. Ia juga boleh menguatkan organ hati.

Asparagus
Asparagus berkhasiat bagi membuka sekatan pada buah pinggang dan memudahkan kelahiran anak.

Pisang
Pisang menyejukkan badan dan boleh dimakan dengan madu lebah.

Barli
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan. Rasulullah S.A.W. pernah memberi sup barli kepada orang yang menghidap demam.

Selasih
Selasih berkhasiat menguatkan organ hati, memudahkan tidur dengan cara menyapu kepala dengan basil yang dicampurkan air.

Mentega
Mentega khasiatnya memanas dan melembapkan. Baik untuk menghilangkan sembelit. Mentega dicampurkan dengan kurma dan madu dapat menghilangkan rasa mengidam pada perempuan hamil.

Lobak Merah
Memanaskan badan dan melancarkan aliran haid dan air kencing.

Biji Kopi
Ubat penyakit buang air besar berdarah, menghilangkan dahaga dan dikatakan menimbulkan kebijaksanaan.

Ayam
Memudahkan penghadaman, membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Bagaimanapun, jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina tidak bertelur.

Kulit Kayu Manis
Kulit kayu manis juga pemanas badan. Minyaknya sebagai penawar untuk menghapuskan rasa tidak hadam. Ia adalah campuran (rempah ratus) yang digunakan dalam resepi masakan hampir tiga suku penduduk dunia.

Telur
Khasiat telur yang paling baik boleh kita dapati daripada telur ayam (setengah masak atau masak) bukan direbus keras. Putih telur melegakan apabila kita melecur atau kulit terbakar dan menghilangkan parut pada kulit.

Ikan
Khasiat ikan air tawar lebih baik terutama yang makan tumbuhan, bukan makan lumpur dan benda seni dalam air. Ikan tidak dimasak sukar hadam.

Halia
Halia berkhasiat membantu penghadaman dan memanaskan badan.

Madu Lebah
Madu lebah mempunyai pelbagai khasiat. Madu atau manisan lebah ini apabila dicampur dengan air panas boleh mengubati penyakit cirit-birit. Madu dianggap ibu segala makanan, minuman dan ubatan. Madu paling berkualiti ialah yang dikeluarkan dalam musim bunga, seterusnya musim panas dan yang kurang berkualiti dalam musim sejuk.


Sumber: Berita Harian

2 comments:

Anonymous said...

Hello, i feel that i saw you visited my blog
thus i came to return the favor?.I'm attempting to in finding things to enhance my website!I assume its good enough to make use of some of your ideas!!
My weblog ; Oregon mortgage assistance

Anonymous said...

continuously i used to read smaller content which
as well clear their motive, and that is also happening with this piece of
writing which I am reading now.

My site: get the 411 pain