Thursday, August 23, 2007

Risiko Di Sebalik Manfaat Kosmetik Dan Pil Tambahan

Setiap orang apatah lagi wanita sudah tentunya ingin tampil cantik dan sihat. Jika disebut sahaja tentang kosmetik dan pil tambahan, ia sering kali berkait rapat dengan diri wanita. Namun sayangnya, keakraban dengan barangan kosmetik dan makanan tambahan tersebut secara tak langsung walaupun banyak manfaat tetapi dalam diam memiliki kekurangannya. Beberapa hasil kajian yang dilakukan pakar dalam dan luar negara, terbukti bahawa kepelbagaian kosmetik seperti deodoran, pewangi hinggalah syampu memberi impak negatif terhadap kesihatan.


Kekurangan ini timbul disebabkan faktor zat kimia tertentu yang digunakan sebagai campuran kosmetik ataupun makanan tambahan. Kadangkala sebagai pengguna kita tidak menyedari bahawa kandungan dalam bahan kosmetik yang digunakan boleh membahayakan kesihatan.


Antara kandungan bahan kimia yang perlu diawasi ialah:
Dalam kosmetik


Poly Ethylene Glycol (PEG)
Zat yang berfungsi sebagai campuran dalam deodoran, pewangi, lipstik, dan syampu bayi ini ternyata dapat menyebabkan kerosakan kulit (pecah-pecah).


Sodium Laureth Sulfats (SLES)
Zat buih syampu ini boleh mengakibatkan iritasi ringan namun dapat memberi kesan kekeringan pada rambut. Sementara iritasi pada kulit kepala dapat mengakibatkan keguguran.


Propylene Glicol (PG)
Zat anti beku dalam kosmetik yang juga banyak dipakai sebagai campuran pada produk rambut dan ubat gigi ini jika digunakan terus-menerus akan masuk ke dalam tubuh dan berisiko timbulnya iritasi serta terhambatnya pertumbuhan kulit. Di samping itu, zat ini juga boleh mengakibatkan sakit kepala, mual, kerosakan buah pinggang, otak dan hati.


Dalam pil tambahan


Serat
Fungsi utama serat adalah melancarkan sistem pencernaan dan pembuangan air besar. Selain itu serat juga mampu menurunkan kadar kolesterol dan risiko terkena kanser. Namun, jika diambil serta melebihi keperluan harian (disarankan 20-25 mg per hari), maka boleh menimbulkan gangguan pencernaan dan menurunkan penyerapan pelbagai mineral seperti kalsium dan zat besi.


Vitamin
Sederetan vitamin mulai dari A,B,C,D,E hingga K, merupakan zat yang diperlukan oleh tubuh membantu proses biokimia yang diperoleh dari luar. Jika vitamin-vitamin ini digunakan melebihi kuantiti sebenar, akan mengakibatkan gangguan metabolisme tubuh.


Oleh itu, adalah perlu meminimumkan risiko yang ditimbulkan, pengguna hendaklah memahami apa fungsi serta peranan kosmetik dan makanan tambahan, serta aturan penggunaannya secara baik dan benar.




Sumber: Mingguan Wanita 2003

No comments: