Thursday, August 30, 2007

Peluang Perniagaan Sentiasa Terbuka

Peluang Perniagaan
Langkah pertama memulakan perniagaan ialah kemampuan anda mengenal pasti peluang perniagaan yang berdaya maju dan mampu memberi pulangan baik. Peluang perniagaan meliputi penawaran barangan atau perkhidmatan kepada pelanggan. Kewujudan peluang perniagaan dalam pasaran pula bergantung kepada perubahan-perubahan dan arah aliran persekitaran yang merangkumi sisioekonomi, budaya, politik, undang-undang dan teknologi.

Peluang perniagaan wujud apabila ada ruang untuk menawarkan barangan atau perkhidmatan yang memenuhi permintaan dan citarasa pelanggan. Sebab itu, peluang perniagaan yang berdaya maju akan wujud hasil kajian mendalam mengenai keperluan dan kehendak pelanggan.

Usaha mendapatkan peluang perniagaan, satu proses yang berterusan. Peluang yang diperoleh sebelum ini dan yang telah menghasilkan sebuah perniagaan akan sentiasa berubah dan mewujudkan peluang baru. Ini disebabkan perubahan yang berlaku bagi memenuhi keperluan dan kehendak pelanggan yang sentiasa berubah.

Mengenal pasti keperluan dan kehendak pelanggan
Peluang perniagaan wujud kerana adanya keperluan dan kehendak pelanggan kepada sesuatu barangan atau perkhidmatan.
'Keperluan' ialah sesuatu yang asas yang mesti diperoleh, dimiliki dan digunakan dalam kehidupan seseorang.
'Kehendak' pula keinginan kepada sesuatu yang lebih baik daripada keperluan asas.

Keperluan dan kehendak manusia tidak terbatas. Justeru, ia membuka peluang kepada penawaran barangan dan perkhidmatan. Sebab itu, usahawan harus peka kepada perubahan persekitaran yang membabitkan pelanggan. Antara perkara perlu dikaji ialah profil penduduk, program pembangunan kerajaan dan swasta, masalah sosial dan perundangan.

Profil penduduk
Perubahan profil penduduk boleh mewujudkan pelbagai peluang perniagaan. Ini boleh dilihat dari segi struktur penduduk, pendapatan dan citarasa. Sebagai contoh, dari segi struktur penduduk, jika bilangan kanak-kanak melebihi dewasa, ini akan mewujudkan pelbagai peluang perniagaan berkaitan kanak-kanak seperti makanan bayi, penjagaan kanak-kanak, pakaian, alat mainan dan banyak lagi. Perubahan citarasa pelanggan boleh mewujudkan peluang perniagaan. Sebagai contoh, penerimaan masyarakat bagi makanan segera mewujudkan peluang perniagaan dalam penjualan makanan segera seperti ayam goreng, burger dan piza.

Rancangan pembangunan kerajaan dan swasta
Pelbagai rancangan dan projek pembangunan kerajaan dan swasta telah mewujudkan peluang perniagaan. Antaranya Projek Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS), Projek Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Kompleks Kerajaan Putrajaya, Kompleks Sukan Bukit Jalil, pembukaan bandar baru dan tapak perindustrian baru. Di samping itu, beberapa dasar kerajaan mewujudkan pelbagai peluang, antaranya Dasar Pertanian Negara, Pelan Induk Perindustrian dan Dasar Penswastaan.

Masalah sosial
Masalah sosial juga boleh mewujudkan peluang perniagaan. Berleluasanya kejadian pecah rumah, umpamanya mewujudkan peluang penawaran sistem keselamatan dan penggera. Begitu juga masalah kesihatan mewujudkan peluang membekal peralatan senaman, makanan dan minuman kesihatan.

Undang-undang dan peraturan
Penguatkuasaan undang-undang dan peraturan oleh pihak berkuasa juga boleh mewujudkan peluang perniagaan, antaranya, peraturan pemakaian tali dan topi keledar, penggunaan tong sampah di kawasan perumahan dan peraturan keselamatan di tempat kerja.


Bagaimana memilih peluang perniagaan
Selepas mengenal pasti peluang perniagaan, anda harus memilih satu peluang yang ingin dimajukan. Pemilihan peluang perniagaan hendaklah mengambil kira keperluan modal, kesesuaiannya dari sudut undang-undang, tahap persaingan dan risiko.

Keperluan modal
Anda perlu mengkaji sumber modal bagi membiayai perniagaan yang hendak dijalankan. Modal perniagaan boleh diperoleh daripada sumber sendiri dan sumber luaran. Sumber sendiri daripada wang tabungan sedia ada atau daripada keluarga. Anda juga perlu mengkaji sumber seperti pinjaman bank atau institusi kewangan, skim pembiayaan kerajaan, kemudahan kredit daripada pembekal dan kemudahan sewa beli. Jenis perniagaan hendaklah bersesuaian dengan jenis sumber pembiayaan itu. Walaupun perniagaan dimulakan dengan sumber kewangan sendiri, kewujudan sumber luaran perlu dikaji bagi memastikan perniagaan berkemampuan mendapat modal tambahan untuk membiayai aset tetap dan modal pusingan pada masa hadapan.

Kesesuaian dari segi undang-undang
Sesuatu peluang perniagaan yang dimajukan tidak seharusnya melanggar peruntukan undang-undang negara. Sebarang perniagaan yang dikendalikan perlu mematuhi peruntukan Akta Hak Cipta 1987, Akta Paten 1983, Akta Cap Dagang 1976 dan akta lain yang berkaitan.

Tahap persaingan
Tahap persaingan perlu diambil kira dalam pemilihan peluang perniagaan. Usahawan seharusnya memasuki bidang perniagaan yang tahap persaingannya rendah.

Risiko
Anda juga perlu mengkaji tahap risiko peluang perniagaan yang bakal dimajukan. Risiko ialah kemungkinan berlakunya kegagalan sesebuah perniagaan. Perniagaan berisiko tinggi mempunyai kemungkinan gagal yang tinggi dan perniagaan berisiko rendah mempunyai kemungkinan gagal yang rendah. Setiap peluang perniagaan perlu dianalisa untuk mengetahui anggaran peratus kejayaannya. Selepas menganggar peratus kejayaan, usahawan perlu membuat keputusan sama ada meneruskannya atau tidak. Lazimnya, risiko perniagaan bergantung pada faktor berikut:

  • Penyertaan dalam bidang perniagaan ( sukar atau mudah )
  • Jumlah modal yang dilaburkan ( besar atau kecil )
  • Kadar keuntungan yang dijangka ( tinggi atau rendah )
Biasanya perniagaan berisiko tinggi ialah bidang yang sukar dimasuki, memerlukan modal besar tetapi memberi pulangan tinggi.

Selepas memilih satu peluang perniagaan, anda perlu membuat perancangan teratur bagi memastikan perniagaan itu dapat dilaksanakan dengan berkesan. Langkah seterusnya ialah menyediakan satu rancangan perniagaan yang lengkap.


Sumber: Jelita (Oktober 2002)
Penulis: Profesor Madya Faridah Ahmad
Pensyarah Kanan Universiti Teknologi Mara, dengan kerjasama Persatuan Akauntan Bertauliah (ACCA)

9 comments:

Anonymous said...

MEMOHON PINJAMAN ANDA

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Michellen Haward Firma Pinjaman adalah jawapan untuk menawarkan apa-apa jenis pinjaman kepada orang ramai atau sesiapa dalam nees bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah pada individu, firma dan syarikat-syarikat di bawah syarat-syarat yang jelas dan mudah. hubungi kami hari ini melalui e-mel pada michellenhawardloans@gmail.com

Nota: Semua pemohon shouldnt berada di atas 18 tahun

Unknown said...

TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Christiana Anderson Firma Pinjaman adalah jawapannya. Kami menawarkan;

a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
b) Perniagaan Mula-up dan pendidikan.
c) penyatuan hutang.
d) Pinjaman Wang Hard.

Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga jangka masa yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberikan peluang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: angeladavidsloan@gmail.com

Sandra Ovia Loan Firm said...

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan? Ia mengambil
pinjaman untuk membayar bil-bil anda? Pada masa ini kami tawarkan
pinjaman pendidikan, pinjaman perniagaan, pinjaman rumah, pinjaman pertanian,
pinjaman peribadi, pinjaman kereta, dan lain-lain Jika anda perlu
menyatakan minat anda ke atas pinjaman, supaya kita boleh
menghantar maklumat lanjut kepada anda.
Hubungi kami melalui e-mel: sandradonaldloancompany@gmail.com.
Terima kasih
+1 951 703 6414

Cepi Hamdani (Saya mendapat pinjaman cepat dari Rika Anderson Lender) said...

Nama saya Cepi Hamdani dari bandung Indonesia. Saya baru saja mendapatkan pinjaman Rp150.000.000 dan telah ditransfer ke rekening bank saya pada tanggal 18 Agustus 2020.

Saya melihat testimoni dari blog dan twitter Leony Dora Patty dan saya menghubungi dia di email: nyratyy@gmail.com untuk informasi bahwa jika saya memiliki semua syarat dan persyaratan, pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan.

Saya diperkenalkan dan dilamar ke ibu RIKA ANDERSON LENDER dengan tingkat bunga 2% karena pinjaman usaha Furnitur dan Pertanian saya disetujui dan ditransfer ke rekening bank saya tanpa biaya tersembunyi.

untuk lebih jelasnya hubungi RIKA ANDERSON LENDER
Kontak melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com
WA +1(323)689-3663
Email: cepihamdani9@gmail.com
Negara: Indonesia
Kota: Bandung
Jumlah: Rp150 Juta
Tanggal: 18/08/2020
Instagram: cepihamdani9
Twitter: @CepiHamdani9

SURYANTO SURYANTO said...

Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

 Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

NOVITA said...

Salam untuk seluruh WNI, nama saya NOVITA CAROLINA, TOLONG saya ingin memberikan kesaksian hidup saya di sini di platform ini agar semua WNI berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet, ALLAH mendukung saya melalui ibu saya yang baik Ivana Pedro, Setelah beberapa lama mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan ditolak, kemudian saya memutuskan untuk mengajukan melalui pinjaman online tetapi saya menipu dan saya kehilangan lebih dari 50 juta rupiah dengan pemberi pinjaman yang berbeda karena saya sedang mencari pinjaman (Rp 2 Miliar) setelah membayar biaya dan tidak mendapatkan pinjaman apapun. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, maka saya berdiskusi dengan teman saya, Asmaul, dia kemudian memperkenalkan saya dengan Ibu IVANA PEDRO, seorang pemberi pinjaman di sebuah perusahaan bernama OCEAN CREDIT LOAN sehingga teman saya meminta saya untuk melamar ibu Ivana, jadi saya mengumpulkan keberanian dan menghubungi Nyonya Ivana.

Saya mengajukan pinjaman Rp2,5 miliar dengan tingkat bunga 2%, jadi pinjaman disetujui tanpa tekanan dan semua pengaturan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman yang baru saja saya suruh. mendapatkan perjanjian lisensi, aplikasi mereka untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 48 jam uang pinjaman telah disimpan ke rekening bank saya.

Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa rekening saya dikreditkan dengan jumlah 2,5 miliar. Saya sangat senang akhirnya ALLAH menjawab doa saya dengan memesan pinjaman saya dengan pinjaman asli saya, yang memberikan saya keinginan hati saya. mereka juga memiliki tim ahli yang akan memberi Anda nasihat tentang jenis bisnis yang ingin Anda investasikan dan cara menginvestasikan uang Anda, sehingga Anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda. Semoga ALLAH memberkati Ibu Ivana Pedro yang telah membuat hidup saya lebih mudah, maka saya menyarankan siapapun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman dapat menghubungi Ibu Ivana Pedro melalui email: (ivanapedro85@gmail.com) atau OCEAN CREDIT LOAN email: info@oceancreditloan.com

Anda juga dapat menghubungi Ibu Ivana Pedro melalui nomor WhatsApp: +1-346-367-2942

Akhirnya, saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa agar ALLAH melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Sekali lagi nama saya NOVITA CAROLINA, Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (novitacarolina34@gmail.com)

Sri Astuti said...

Assalamualaikum
Nama saya Sri Muji Astuti. Saya seorang pemilik bisnis yang menjual kosmetik dan pakaian. Untuk sementara, saya telah mencari pemberi pinjaman pinjaman yang dapat saya pinjam untuk menumbuhkan bisnis saya dan juga menciptakan lapangan kerja bagi orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 24 juta karena saya mengajukan 800 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

Jadi, suatu hari saya dengan setia membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar oleh Yeyes Ristintares, seorang wanita bisnis besar dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Ms. Helen Wilson bekerja.

Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Yeyes Ristintares dan saya menceritakan kisah saya kepadanya tentang bagaimana saya kehilangan 24 juta dari pemberi pinjaman yang buruk. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia memberi tahu saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. Dia mengirimi saya emailnya dan saya mengiriminya email untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia membalas saya dan mengatakan saya harus menghubungi perincian perusahaan tempat Ny. Helen Wilson bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba untuk membagikan kabar baik saya sehingga orang lain selamat dari pemberi pinjaman yang buruk.

Jadi saya menghubungi Ny. Helen Wilson melalui email: (helenwilson719@gmail.com) dan dengan nomor WA-nya: +1-585-326-2165. Ini adalah email Yeyes Ristintares: (yristintares@gmail.com) yang saya hubungi.
Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan segala sesuatu yang diminta dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk tekanan.
jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya kepada siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk. Hubungi saya melalui email saya: srimujiastuti93@gmail.com

Saya berdoa agar ALLAH akan memberikan mereka yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya sehingga mereka dapat diselamatkan seperti saya. Saya selalu siap memberikan bantuan kepada siapa saja yang membutuhkannya, jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak membuat orang saya jatuh ke tangan pencuri.

GLORIA'S LOAN COMPANY said...

Apakah Anda mengalami kesulitan keuangan atau Anda ingin mewujudkan impian Anda dengan dana?
Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi tagihan Anda, Memulai atau mengembangkan bisnis Anda?
Apakah Anda mengalami kesulitan dalam memperoleh pinjaman dari Pemberi Pinjaman atau Bank yang keras karena biaya/persyaratan pinjaman yang tinggi?
Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
Kemudian khawatir kami datang untuk menawarkan pinjaman kepada pelamar yang tertarik baik lokal maupun luar negeri tidak peduli jenis kelamin atau lokasi tetapi usia harus 18 tahun ke atas.
Kembali kepada kami untuk negosiasi tentang jumlah yang Anda butuhkan akan menjadi keputusan yang bijaksana.
JENIS PINJAMAN KAMI
Pinjaman ini dibuat untuk membantu klien kami secara finansial, dengan tujuan untuk mengurangi beban keuangan. Untuk alasan apa pun, pelanggan dapat menemukan rencana pinjaman yang sesuai dari perusahaan kami yang memenuhi persyaratan keuangan.

Data pelamar:
1) Nama Lengkap:
2) Negara
3) Alamat:
4) Jenis Kelamin:
5) Pekerjaan:
6) Nomor telepon:
7) Posisi saat ini di tempat kerja:
8 Pendapatan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang dibutuhkan:
10) Jangka waktu pinjaman:
11) Apakah Anda melamar sebelumnya:
12) Tanggal Lahir:
Hubungi perusahaan pinjaman Gloria S melalui email:
{gloriasloancompany@gmail.com} atau
Nomor WhatsApp: +1(815) 427-9002
Salam Hormat